Tanie linie lotnicze w Europie - charakterystyka

Kategoria loty

RyanairLotniczych przewoźników niskobudżetowych kolokwialnie nazywamy tanimi liniami lotniczymi.

Spółki, przedsiębiorstwa bądź grupy oferują usługi transportu lotniczego w niższych cenach niż tradycyjne linie lotnicze.

Gdzie leży przyczyna różnicy między cenami? Narzędziem do osiągnięcia jak najkorzystniejszych taryf jest cięcie kosztów obsługi. Tanie linie korzystają z lotnisk, które często znajdują sie w sporej odległości od miast docelowych. Na pokładzie ich samolotów nie zaoferuje się nam bezpłatnego posiłku, napoju, dostępu do radia czy gazet. Podróż z wiekszą ilością bagażu może okazać się znacznie utrudniona, podobnie jak jego transport. W tradycyjnych liniach lotniczych pesonel pokadowy jest na tyle liczny, aby zapewnić komfort podróżnym. W tanich liniach lotniczych załoga jest okrojona do minimum, przy zachowaniu niezbędnych środków bezpieczeństwa. Bywa, że na lotnisku obserwujemy jak samolot ląduje, zostaje natychmiast rozładowany, wysprzątany i przygotowany do lotu w przeciągu kilkudziesięciu minut. Krótki postój to również źródło oszczędności.

Maszyny przewoźników niskobudżetowych są z reguły identyczne, flota składa się z Airbusów

lub Boeingów wewnątrz których nie ma podziału na klasy. W jedynej dostępnej klasie ekonomicznej będziemy siedzieć pośród zagęszczonej liczby miejsc ze zmniejszonymi odstępami między fotelami.

Cechą która wyróżnia tanich przewoźników było wprowadzenia na wilką skalę sprzedaży biletów za pomocą internetu i telefonu. Brak pośredników to redukcja kosztów. Pomiędzy liniami a klientem istnieje bezpośrednia więź. Pasażer może wybrać pomiędzy biletami droższymi i tańszymi.

Te pierwsze umożliwiają zwrot bądź przebukowanie. Drugie nie pozostawiają nam żadnej możliwości. Musimy zatem stawić się na lotnisku o danym czasie i nie możemy liczyć na ewentualny zwrot kosztów.

Tanie linie lotnicze różnicują poziom cen. Nie jest regułą, iż bilety będą coraz droższe im bliżej terminu wylotu. Jeśli okaże się, że nie sprzedano dostatecznej ilości dostępnych miejsc cena zostaje obniżona nawet na kilka dni przed podróżą. Należy zastanowić się czy kupić bilet z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Wskaźnik wypełnienia samolotu nazywamy load factor. To on decyduje o fluktuacjach kosztów podróży.

Tani przewoźnicy mimo, że obniżyli koszty aż o 60% względem tradycyjnych linii lotniczych nie we wszystkich przypadkach okazują się rentowni. Nie zależy to od rozmiaru linii czy lat na rynku. Nawet największym, przykładowo przewoźnikowi Ryanair zdarza się przynosić straty.

Obecność na rynku tanich przewoźników spowodowała korzystne zmiany także wśród tradycyjnych linii. Konkurencja wymusiła na nich urozmaicenie oferty dla pasażerów i wzorem swoich tanich konkurentów nowe drogi pozyskiwania oszczędności.

Do liczących się na rynku europejskim graczy, mimo zmieniających się warunków i kryzysu należą nieskobudżetowe linie: Air Berlin, Germanwings, EasyJet, Ryanair, Wizzair, Norwegian oraz TUIfly.